Historien om Porsche 928

By Erik Wedberg

1974 briserade en bomb i bilvärlden. En svart Mercedes-Benz hade kunnat ses ­körandes fram och tillbaka på Autobahn. Dag och natt, vecka efter vecka. Men under den intetsägande Mercedeskarossen dolde sig en bil som Porsche var mycket måna om att hålla hemlig. Det hade avslöjats att Porsche utvecklade en helt ny modellserie som skulle få en modern V8-motor på 4,5 liters slagvolym. Inte nog med det – motorn skulle sitta framtill och vara vätskekyld. Vad man inte visste då var att det inte bara låg en stor V8-försedd bil i startgroparna, redan året därpå skulle en mindre frontmotoriserad Porsche lanseras och skaka om märkespuritanerna.

Teorierna om Porsches egentliga syfte med den nya V8-bilen går isär. Vissa menar att den utvecklades som en ersättare till 911, andra att den aldrig var tänkt som något annat än en större, bekvämare och dyrare modell för Porscheälskare som ville åka bekvämt eller kanske rentav ta med sig barnen. De flesta är ändå överens om att Porscheledningen inte var helt på det klara med hur man skulle behandla den åldrade 911-modellen. Vd Ernst Fuhrmann ansåg att 911 inte kunde leva hur länge som helst och ville förnya Porschemärket med en avancerat och exklusiv grand tourer.

928 var en superbekväm bil för två, inte fler. Baksätet dög endast för små barn. Förarmiljön präglades av många knappar, varningslampor samt en ratt i snowracerstil.

Han lade upp rikt­linjerna för en ny modell – 928 – som skulle bryta mot märkets traditioner på flera sätt, bland annat genom att ha företagets första vattenkylda V8-motor. Projektet godkändes den 21 oktober 1971, på självaste Dr. Fuhrmanns födelsedag. I arkivet kan man hitta en notering som säger ”den föreslagna bilen med frontmotor och växellåda bak sammanlänkade av en centralrör… kan utvecklas”. Den kreativa konstruktions­fasen tog därmed fart och Wolfhelm Gorissen, chef för chassi­konstruktioner, blev ansvarig

Läs mer här: Historien om Porsche 928

kommentarer