Historien om Saab 9000

By Erik Wedberg

Den misslyckade

Saab-Lancia 600. Saab slog på stora trumman för sin nya italienfödda modell och uppmanade ”Köp den så fort du kan”. Teknikens Värld plockade ut en alldeles ny bil hos Saab i Nyköping och körde genast 153 mil i sträck upp till den finska gränsen. Sedan följde ett 5000-milatest under vilket löst sittande klädsel på instrumentpanelen och smattrande hastighetsmätare tillhörde några av de irriterande småfelen.

Saab-Lancia 600 blev aldrig någon storsäljare men ägnades ändå stor uppmärksamhet när den lanserades. Jämförelse med Volvo 343/345 var given, den tillverkades ju också utomlands – i Nederländerna – och låg i samma prisklass. Saab-Lancia 600 i GLS-utförande kostade 45 500 kronor, Volvo 345 GL kostade 45 700 kronor. Båda bilarna var dyra i förhållande till storlek och utförande. Volvon var något större och rymligare, Saab-Lancian piggare och roligare att köra.

Så klart att det blev en förstasidesnyhet av stort slag när Saab 9000 presenterades. Om du vill hitta tidningen i dina gömmor på vinden, det är Teknikens Värld nummer 12/1984, som utkom den 30 maj 1984, du ska leta efter.

Saab-Lancia 600 blev inte modellen som förde Saab till nya höjder, däremot blev den startskottet för samarbetet med Lancia. Ett samarbete som skulle komma att få mycket positiva följder. Den modell som skulle efterträda 900 måste naturligtvis stå minst ett steg högre upp på rangskalan. Saab behövde en bil som kunde konkurrera med Audi, BMW, Mercedes och Volvo. Framför allt i USA. Arbetet med den nya modellen tog fart 1975 men i oktober 1978 tog projektet en helt ny vändning då representanter för Saab och Fiat-ägda Lancia träffades i Italien för att diskutera ett samarbete. I oktober 1979 kunde ett formellt avtal skrivas och det innebar att de båda företagen i princip skulle halvera utvecklingskostnaderna för sina nya modeller.

Det

Läs mer här: Historien om Saab 9000

kommentarer