Historien om Volvo 780
By Erik Wedberg
Att bygga en exklusiv coupémodell baserad på en vanlig standardbil var ingenting nytt för Volvo. Volvo-coupéer tillverkade i begränsade serier hade funnits ända sedan 1930-talet. Volvo förstod tidigt fördelarna med att med förhållandevis små åtgärder förvandla en sedanmodell till en flärdfull coupé, det var viktigt att etablera märket inom nya segment, inte minst för att få fler kunder intresserade också av de enklare och billigare modellerna.
Volvo hade redan gjort det med
Modellens raka och okonstlade men förvånansvärt vackra linjer ritades av Giovanni Bertone som också ansvarade för att sätta ihop bilarna i fabriken i Turin.
Det var inte tal om någon blygsam lansering. ”Med 780 kan vi erbjuda en elegant långfärdsvagn som har en personlig design, exklusiva detaljlösningar och ett unikt motorprogram med betoning på komfort”, sade Volvo Personvagnars marknadsdirektör Carleric Häggström i pressmeddelandet om den nya bilen. Medan 262C var en tämligen enkel modifiering av den befintliga 240-karossen, var 780 något helt annat. Visserligen var instrumenten desamma som i 760 men 780 var ändå en helt ny modell med inte en enda karossplåt gemensam med sedan- och herrgårdsvagnsmodellen. Någon renodlad coupé var det egentligen inte tal om, snarare en tvådörrars sedan. Coupéer brukar inte ha plats för mycket eller många i baksätet men eftersom taklinjen var så lång kunde man sitta skönt i djupt skålade fåtöljer. Dessvärre var de hårda och fastmonterade nackstöden allt annat än optimala vid en påkörning bakifrån.
Hur det är ställt med det italienska folkets känslor för Volvo nuförtiden låter vi vara osagt, men på 1980-talet älskades Volvo av italienarna. Att köra en 760 Turbodiesel var något av det elegantaste en italienare kunde göra. En lyxkupé där den italienske designern Bertone varit med och formgivit borde därför ha vållat trafikkaos. Men en sådan bil var 780 inte. Ledordet var diskretion. Tanken var att välutbildade och välbärgade, läkare, …
Läs mer här: Historien om Volvo 780