Honda Clarity Fuel Cell – tre snabba från provkörningen

By Robin Törnros

Hej Erik, hur är nya Clarity?
– Stor och amerikansk. Det är tydligt att det här är en bil främst utvecklad för den amerikanska marknaden. Stolarna är mjuka, ljudnivån är låg och fjädringen är härligt mjuk. Man åker riktigt bra, och gärna långt. Det enda som hörs är däckbuller på dåliga vägar och några olika ljud från drivlina, men det är aldrig något som stör.

Hur skiljer den sig från gamla Clarity?
– Det är en helt ny bil. För att få bättre kupéutrymmen, framförallt plats för fem åkande, har bränslecellstacken flyttats från gamla positionen under framstolarna till motorrummet där även elmotorn sitter. För att det skulle vara möjligt var Honda tvungna att bygga en ny, mindre bränslecellstack. Men man kommer förstås inte runt problemet med de stora vätgastankarna som stjäl väldigt mycket bagageutrymme.

När kommer Clarity hit till Sverige?
– Aldrig, tyvärr. Honda kommer inte att sälja nya Clarity alls i Europa, den är bara här för att delta i olika testprojekt. I Danmark ska till exempel tio familjer leasa varsin Clarity och rapportera till Honda.

Varför har du då åkt till Köpenhamn för att köra en bil som inte ska säljas här?
– Dels för att Honda vill visa att de är med i matchen, att de också kan bygga en bränslecellsbil, dels för att provköra och ge synpunkter på vad som kan förbättras till utvecklingen av nästa generation.

Hela provkörningsrapporten om Honda Clarity läser du i Teknikens Värld nummer 13/2017. Missa inte det!

Läs mer här: Honda Clarity Fuel Cell – tre snabba från provkörningen

kommentarer