Honda letar farliga krockkuddar på Facebook

By Erik Wedberg

Honda meddelar att man kommer att trappa upp jakten på bilar som fortfarande har krockkuddar av märket Takata. De felkonstruerade krockkuddarna från den japanska underleverantören har lett till den mest omfattande fordonsåterkallelsen någonsin, men det finns trots det miljontals bilar som inte är åtgärdade.

Vet du vilket märke du har på krockkudden i din bil? Nej, och det är det nog inte många som har. Däri ligger den stora svårigheten i Takata-återkallelsen, den absoluta majoriteten av bilägarna vet inte om de är berörda eller inte. I ett utökat försök att nå alla berörda bilägare ska Honda nu börja använda Facebook-funktionen Custom Audiences. När en berörd Honda-kund går in på Facebook ska den mötas av en riktad annons från Honda. Det här hoppas bli en mer effektiv metod en det traditionella tillvägagångssättet där man skickar ett fysiskt brev till bilägarens senast kända adress.

Takatas felaktiga krockkuddar, som opåkallat kan explodera och skjuta metallsplitter in i kupén, har kopplats till 18 dödsfall och 180 skadefall runt om i världen. I 17 av de 18 dödsfallen har bilen varit en Honda. Honda är dock inte den enda biltillverkaren som omfattas, totalt ska omkring 125 miljoner bilar återkallas fram till år 2019.

Läs mer här: Honda letar farliga krockkuddar på Facebook

kommentarer