Hyundai H-1 facelift presenterad

By Mattias Rabe

Att någonting var i görningen förstod vi med tanke på de bilder som dök upp för ett par år sedan och som visade

Bilderna på den uppdaterade versionen visar modellen som Grand Starex, ett namn den går under i hemlandet Sydkorea. På andra marknader heter den – utöver Grand Starex och H-1 – Starex Royale, i800, iLoad, iMax och H300.
Uppdateringen syns tydligt i fronten som är helt ny. Borta är de stora och ”trötta” strålkastarna som ersatts med modernare doningar och grillen har fräschats upp rejält och påminner till viss del om hur grillarna på några av märkets övriga modeller ser ut. Huven är dessutom mindre sluttande än tidigare.
I övrigt är modellen sig lik på utsidan, så när som på backspeglarna som har moderniserats och försetts med integrerade körriktningsvisare. Därmed har de små indikatorerna på framskärmarna försvunnit.
Eftersom Hyundai inte visar upp någon bild där vi får se H-1 bakifrån gissar vi att förändringarna i denna ände är väldigt blygsamma, om några alls.

Interiören i denna 2018-årsupplaga av H-1 är ljusår från ”pre-facelift-modellens” insida. Instrumentbrädan har sedan lanseringen i början av 2008 andats typiskt 2000-talskoreanskt med en tråkig mittkonsol med mycket silverfärgad plast. Tack vare ny design på mittkonsolen och en ny strikt formgivning på instrumentbrädan samt ny form på ratten (kransen är dock fortfarande rund) och nya dörrsidor upplevs H-1 från förarplatsen nästan som en ny modell. En fristående infotainmentskärm har också tagit plats.

Vid krocktest av H-1 för sex år sedan visade sig skyddet var väldigt dåligt, precis som på de flesta andra bilarna i klassen (med några få undantag). Vad Hyundai har gjort för att påverka säkerheten för de åkande är okänt, men vi kan misstänka att ett eller annat elektroniskt system för att åtminstone förhindra en olycka har tagit plats i denna

Läs mer här: Hyundai H-1 facelift presenterad

kommentarer