Jaguar I-Pace visar sina rätta former

By Mattias Rabe

I november i fjol visade Jaguar upp kommande

Jaguar är medvetna om att deras prototyper inte undgår spionfotografernas kameror och passar därför på att använda spionbilderna som en del av sin marknadsföring.

Andra förändringar som Jaguar tagit med till produktionsbilen är huvens skärning och sidofönstrens utseende. Huven på konceptbilen sträckte sig hela vägen ned till strålkastarna och grillen men så är det inte på denna testprototyp vars huv i stället avslutas mot en plåtkant som i sin tur ligger an mot grill och strålkastare. Det är mer eller mindre samma utformning som på suven F-Pace.
Sidofönstren på produktionsbilen kommer inte att vara lika vidsträckta som på konceptbilen då både de främre och bakre har fått små sidorutor.

Konceptbilen med sin arga uppsyn.

Om bilens interiör blir lika ”clean och futuristisk” som konceptbilens återstår att se. I värsta fall får vi vänta och se till dess att det är världspremiärdags på bilsalongen i Frankfurt i september.

I-Pace får, baserat på konceptbilens drivlina, ett litiumjonbatteri på 90 kWh som enligt den europeiska körcykeln räcker till 50 mils körning. Enligt den mer sanningsenliga amerikanska körcykeln är räckvidden med fulladdat batteri drygt 35 mil.
Två elmotorer står för drivningen, tillsammans utvecklar de 400 hästkrafter vilket ger accelerationsresurser av goda mått. 0-100 km/h på cirka fyra sekunder.

I förra veckan berättade Jaguar att produktionen av I-Pace sätter igång först nästa år. Det pratas om att den då, på den amerikanska marknaden, kommer att kosta från cirka 70 000 dollar, det vill säga 610 000 kronor.

Läs mer här: Jaguar I-Pace visar sina rätta former

kommentarer