Kia toppar kvalitetsindex – Volvo återigen i botten

By Mattias Rabe

Amerikanska konsumentorganisationen är experter på att sätta ihop listor över hur konsumenter upplever sina bilar. För 31:a året i rad har de nu presenterat den intressanta kvalitetsindexlistan över bilmärken, en lista som visar hur bilköparna upplever sina nya bilar under ägandets första tre månader. Det handlar alltså inte om ett index som kan användas vid köp av en begagnad bil med några år på nacken utan det berör strikt nybilsupplevelsen.

Två stora förändringar noteras i årets lista. Dels att den samlade kvalitetsupplevelsen för alla märken i listan är högre än någonsin med ett snitt på 97 fel per 100 bilar (PP100), i fjol låg snittet på 105 fel per 100 bilar, och dels att de amerikanska märkena tillsammans når ett bättre snitt än de utländska märkena. Det är endast tredje gången det inträffar sedan indexet lanserades 1987.

Kia i topp i år igen
I topp ligger Kia,

Toyota och Lexus tappar
Lexus har tappat till 98 fel per 100 bilar, i fjol registrerades de för 96 fel per 100 bilar. Därmed tappade de även placeringarna och ligger nu under branschsnittet. Även Toyota gör samma resa med fler fel per 100 bilar jämfört med förra året, de tappar därför från fjolårets fjärdeplats till en fjortondeplacering i år. Dock håller sig Toyota, till skillnad från Lexus, högre upp än branschsnittet, dock med liten marginal.

I botten finner vi i år igen Fiat. I fjol låg Smart med som klart sämsta märke men Smart är inte med i år. Fiat brukar ha svårt att hävda sig i denna typ av kvalitetsindex.

Volvo bättre – men fortfarande i botten
För svenskt vidkommande är det så klart Volvo som är intressant. Precis som i fjol är Volvo återigen bottenplacerade. Med 134 fel per 100 bilar har Volvo repat sig rejält från förra årets 152 fel per 100 bilar men det hjälper föga

Läs mer här: Kia toppar kvalitetsindex – Volvo återigen i botten

kommentarer