Ladda elbil på färja – utveckling som haltar
Att ladda sin elbil under färjeresan må låta perfekt. Tänk att kunna rulla av på kontinenten utvilad, med bilens batteri fulladdat. Men lösningen är inte så fantastisk som man kan tro. Såväl ur säkerhets- som miljösynpunkt finns det brister visar en artikel publicerad av norska Teknisk Ukeblad och svenska Ny Teknik, även om utvecklingen går framåt.
I huvudsak ligger en brand som inträffade 2010 som en bromskloss inom området. Bilen, en Nissan Qashqai ombyggd till eldrift av en privatperson, fattade då eld på färjan Pearl of Scandinavia efter efter en kortslutning.
Den norska myndigheten för samhällssäkerhet och beredskap, DSB, ser däremot inga hinder för att rederierna ska kunna erbjuda laddning ombord då det har byggts in mycket säkerhet i dagens elbilar. De har med andra ord inget gemensamt med hemmasnickrade elbilar från 2010. Man förespråkar användandet av EU-godkända Typ 2-kontakter, laddning med Shuko-kontakt avrådes.
Forskning gjord av amerikanska National Fire Protection Association visar dock att en brand i en elbil kräver mellan 4 400 och 10 000 liter vatten att släcka att jämföra med mellan 1 000 och 4 000 liter för en konventionell bil driven med bensin.
Den största faran uppstår om batteriet börjar brinna och på den punkten har tekniken gått framåt. Hela elbilar har satts i brand under tester utan att batteriet har fattat eld.
– Utifrån ett större perspektiv är det också en miljöfråga, så länge laddning ombord sker med hjälp av ström från fossila bränslen, säger Helge Otto Mathisen, koncernchef på Color Line som i dag inte har några planer på att erbjuda tjänsten på sina färjor.
Ett fartyg där laddning kan ske ombord är Tallink Siljas fartyg Megastar (på bilden ovan) som sedan ett år tillbaka i går i trafik mellan Helsingfors och Tallin.
– Den specialbyggdes med färdiga laddstationer. Våra andra …
Läs mer här: Ladda elbil på färja – utveckling som haltar