Lynk & Co 01 – tre snabba från provkörningen

By Mattias Rabe

För 13 månader sedan befann sig Teknikens Världs testchef Hans Hedberg i Göteborg för att bevittna

En front som sticker ut ur mängden.

Tjena Hans, var är du någonstans?
– Hej! Just nu är jag på Ningbo International Speedpark söder om Shanghai. Banan, som ägs av något dotterbolag till Geely, tävlade Thed Björk och Cyan Racing framgångsrikt på i WTCC i mitten av oktober, vilket tog svensken upp i VM-ledning, en ledning han fortfarande håller.

Häftigt! Du kör suven Lynk & Co 01. Hur upplevs den?
– Spännande på något vis. Den sticker ut med sitt utseende. Den andas dessutom en hel del Volvo vilket inte är så konstigt med tanke på att den bygger på CMA-plattformen, samma bas som Volvo XC40 (film från provkörningen på länken) använder sig av. Flera detaljer är också hämtade från Volvo. Bilen har utvecklats hos CEVT i Göteborg, en gemensam satsning mellan just Volvo och Geely som vi skrivit om flera gånger tidigare.

Hans Hedberg är vår man på plats. Denna gång i Shanghai.

– Körupplevelsen känns svensk med en lätthet som vi känner igen från både Volvo och Saab. Chassit är kalibrerat på europeiskt vis – bekvämt och lagom fast utan att bli för gungigt. Den är lättkörd och man finner sig kvickt tillrätta bakom ratten. Kör just nu 190-hästarsbensinaren, T4 på Volvo-språk, och den passar 4,5 meter långa Lynk & Co 01 som handen i handsken. En 1,5-liters bensinare med tre cylindrar och 150 hästkrafter kommer också. Bilar med fyrhjulsdrift har sjuväxlad dubbelkopplingslåda och framhjulsdrivna är utrustade med Volvos sexstegade Geartronic-automatlåda.

– Den stora grejen med Lynk & Co 01 är uppkopplingen mot Internet och ”molnet” samt delningsmöjligheten. Modellen introducerar, som vi tidigare berättat, en ny typ av bilägande där man kan dela sin bil med andra. Det enda man behöver göra

Läs mer här: Lynk & Co 01 – tre snabba från provkörningen

kommentarer