Mazdas framtida teknik och form visas i Tokyo

By Peter Klemensberger

Öppnandet av Tokyosalongen närmar sig och med det duggar antalet pressmeddelanden tätt. För Mazdas del kommer begreppen suv och coupé gälla under tillställningen, och då inte som en blandning av dem som brukligt dessa dagar utan i form av olika bilar.

CX-8 är en en suv

Två koncept i montern kommer att visa Mazdas framtid både när det gäller design och teknik. En av dem, som ska ses som en kommande modell, är utrustad med morgondagens Skyactiv-teknik. Under huven kommer en bensinmotor med SPCCI-teknik (Spark Plug Controlled Compression Ignition) finnas, som enkelt uttryckt drar nytta av den förbränningseffektivitet som finns hos en modern dieselmotor.

På Mazdaspråk heter tekniken Skyactiv-X och detta ska enligt dem själva bli den första av sitt slag att komma i serieproduktion. Tekniken ingår i Mazdas framtidsstrategi Zoom-Zoom 2030 där såväl el- som förbränningsmotorer ingår.

Formerna hos det ovan nämnda konceptet har kopplingar till dagens Mazdamodeller, det kan man inte säga om det andra som har tydliga coupédrag om än dörrarna är fyra till antalet (se bilden överst). Konceptet visar framtiden för formspråket KODO som Mazda introducerade med modellen CX-5 2012.

Några coupéformer har inte funnits i Mazdas sortiment sedan RX-8 som lades ned 2012 (om MX-5 RF hör dit är en tolkningsfråga). Tittar men längre tillbaka i tiden finner vi modeller som MX-6, 929 Coupé och Cosmo som även var först ut med märkets wankelmotorer 1967.

Läs mer här: Mazdas framtida teknik och form visas i Tokyo

kommentarer