McLaren Senna officiell – gatulegal hyperbil
Vi har skrivit om det tidigare, att McLaren avsett att presentera ett syskon till värstingen P1. Den nya modellen, med kodnamnet P15, presenterades i natt och har fått sitt namn efter den legendariske racerföraren Ayrton Senna. Den brittiska sportbilstillverkaren beskriver sin nya skapelse som en ”gatlegal hyperbil för banan”. Alltså du kan köra varv efter varv på din favoritbana – eller bara åka för att köpa ett paket mjölk.
Enligt de rykten som florerade kring McLaren Senna tidigare i år gjorde gällande att den nya värstingen skulle bli svagare än sitt syskon, vilket var ett rykte som stämde när nu siffrorna är officiella. Motorn, en dubbelturbo-V8 på 4,0 liter, levererar 800 hästkrafter och 800 newtonmeter som via en sjustegad dubbelkopplingslåda skickar kraften till bakhjulen. Några 0-100 siffror har vi inte fått ta del av, men ska man ta McLarens ord för sanning så ska monstret, som har ett vikt/effekt-förhållande på 669 hk/ton vilket är bättre än storebror P1, producera en ”brutal prestanda”. Precis som hos syskonet P1 är dämparna och krängningshämmarna elektroniskt styrda och aktiva men de har fått sig en liten uppdatering. Vad gäller de keramiska bromsarna så är de mest avancerade som McLaren någonsin har producerat för en gatbil och ska enligt uppgifter ta sju månader att tillverka. Däcken är specialtillverkade Pirelli P Zero Trofeo R men vilken dimension som sitter på bilen vill inte McLaren berätta för oss…
McLaren Sennas kolfiberchassi är en vidareutveckling av det vi finner i modellen 720S och torrvikten ligger på 1 198 kilo vilket gör den till McLarens lättaste gatbil sedan den ikoniska McLaren F1. Den brittiska tillverkaren har funktion har gått framför utseende vid utformningen av designen på den nya hyperbilen, vilket man kan tycka vad man vill om. Men McLaren själva säger att den aktiva aerodynamiken som finns i fronten och …
Läs mer här: McLaren Senna officiell – gatulegal hyperbil