Mercedes-AMG C 63 facelift officiell

By Mattias Rabe

I mitten av februari började Mercedes pumpa ut uppdaterade C-klass. Först ut var sedanen och kombin. Därefter visade man upp uppdaterade Mercedes-AMG C 43, alltså AMG-lättversionen. Och i förra veckan var turen kommen till coupé- och cabrioletvarianterna av C-klass. När nu bilsalongen i New York har öppnat är det dags för AMG-värstingversionen att visa upp sig i uppdaterat utförande.

Som vi kan se handlar det utseendemässigt mest om detaljer. Grillen har tappat sin horisontella ribba och i stället fått en hel drös vertikala enligt Panamericana-konceptet. Strålkastarnas innanmäten har uppdaterats och likaså luftinsläppen under stötfångaren som har tappat nätet och i stället fått horisontella ribbor, samt några vertikala. Baktill märks lite grövre ändrör än tidigare samt en ny diffusor som, tillsammans med delvis justerade hjulhus, ska förbättra aerodynamiken.

Interiört känner man igen sig sedan tidigare även om ratten är ny med bland annat ”beröringskänsliga ytor” och mätarhuset som numera är digitalt rakt igenom. 12,3 tum mäter instrumenteringen framför föraren. Infotainmentsystemet finns i två storlekar – 7 och 10,25 tum.

V8-motorerna på 4,0 liter är orörda. Det betyder att AMG C 63-varianten utan S-tillägg fortfarande ger 476 hästkrafter och 650 newtonmeter och maskinen med S-beteckningen ger 510 hästkrafter och 700 newtonmeter. Nytt till dessa motorer är transmissionen som inte längre är sjuväxlad. Mercedes har nämligen kopplat samman V8:orna med senaste AMG Speedshift MCT 9G-lådan, det vill säga den nioväxlade dubbelkopplingslådan.
Drivlinan och chassit kan försättas i sex olika lägen – Vått, Komfort, Sport, Sport+, Race och Individuell.

Snabbast av varianterna är Mercedes-AMG C 63 S Coupé som gör 0-100 km/h på 3,9 sekunder. Långsammast är Mercedes-AMG C 63 Kombi och Mercedes-AMG C 63 Cabriolet som behöver 4,2 sekunder för att nå 100 km/h.

Läs mer här: Mercedes-AMG C 63 facelift officiell

kommentarer