Mercedes-AMG Project One officiell – med F1-motor

By Mattias Rabe

En seglivad följetong har nu nått sitt slut i och med avtäckningen av Mercedes supersportbil Mercedes-AMG Project One. Ett bil som vi på förhand visste skulle bli något utöver det vanliga och som gör direkt motstånd mot

Två av elmotorerna sitter i samband med framaxeln, en är integrerad tillsammans med turboaggregatet och en sitter direkt på kardanaxeln för att tillsammans med V6-motorn tillföra kraft till bakhjulen. Totalt levererar drivlinan över 1 000 hästkrafter. Mer exakta än så är inte Mercedes för tillfället.
Över 680 hästkrafter når bakhjulen och de både främre elmotorerna levererar vardera över 163 hästkrafter. Över 1 006 hästkrafter tillsammans om vi plussar ihop nämnda siffror.

Den mittmonterade V6:an varvar lätt över 11 000 r/min, säger Mercedes. Imponerande, men lågt varvtal jämfört med de främre elmotorerna (som ju är elmotorer och därför egentligen inte jämförbara med förbränningsmotorn) varvar upp till 50 000 r/min. Mercedes jämför det med de bästa elmotorerna i världen i dag som varvar ”endast” 20 000 r/min.

Elmotorerna får sin kraft från litiumjonbatterier som är inkapslade i ett kolfiberhölje. Dessa är lågt placerade för att ge bilen låg tyngdpunkt. Batteritekniken med tillhörande detaljer är hämtade från – just det – årets Formel 1-bil, det vill säga den bil som leder Formel 1-VM, både förar- och konstruktörsmästerskap. Batterierna kan under normala körförhållanden laddas genom att 80 procent av energin som skapas vid inbromsning går åter till bilen.

Den som tänker sig Project One som miljövänlig bil får så klart sina drömmar besannade. Mercedes-AMG:s supersportbil kan nämligen köra på enbart el i upp till 2,5 mil. Men då är det endast de två främre elmotorerna som driver.

Du kanske är en fena på att köra bil, men en fena som denna har du inte på din bil…

Elsystemet, EQ Power+ som det heter (samma namn som i

Läs mer här: Mercedes-AMG Project One officiell – med F1-motor

kommentarer