Mercedes E-klass All-terrain 4×4² – tuff på gränsen till dårskap?

By Erik Andrén

Bilen på bilden ovan, och i galleriet nedan, är resultatet av en idé hos Mercedes-konstruktören Jürgen Eberle. Eberle, som är offroad-entusuiast, ville testa ifall det gick att para nyligen lanserade E-klass All-terrain med den genomgående galna Mercedes G 500 4×4², som redaktionschef Engström fick tillfälle att provköra i fjol.

Sagt och gjort, Eberle tog portalaxlarna från G 500 4×4² och började skapa sin egen terrängvagn för tuffa tag. Men att bara lyfta över komponenterna visade sig inte vara så enkelt. E-klass och G-klass är ju som bekant väldigt olika bilar, och i slutänden blev bilens drivlina en specifikt utvecklad lösning där motorn under huven är en V6 på 333 hästkrafter hämtad från E400. Eberle tog även hjälp av vänner på AMG för utvecklingen av drivaxlarna, och bland annat bromsarna är hämtade från deras lagerhyllor.

Peugeot 505 Dangel

Resultatet kan inte beskrivas som annat än makalöst (där den sedan länge hädangångna Peugeot 505 Dangel kanske är det närmaste man kommer i referensbil). Däcken är av dimension 285/50 R20, och sitter på fälgar hämtade från R-klass. Markfrigången är 420 mm, långt över det dubbla gentemot vanliga E-klass All-terrain, och bilen kan vada i upp till en halvmeter djupt vatten – närapå samma djup som G-klass klarar. Bilen ska klara klättervinklar på över 35,8 grader fram och 35,6 grader bak. Vissa komponenter var tvungna att specialkonstrueras, exempelvis skärmbreddarna, som 3d-printats enkom för ändamålet, och hasplåtar.

Enligt uppgifter till brittiska Autocar funderar nu Mercedes på att göra en mindre serie av bilen. Vi kan ju hoppas på att det stämmer, trots att den bara är ett koncept i dag. De har ju trots allt gjort detsamma för G 500 4×4².

Kan du tyska, så kan du även kolla på videon nedan, där annonssajten Mobile.de fått möjlighet att provköra bilen.

Läs mer här: Mercedes E-klass All-terrain 4×4² – tuff på gränsen till dårskap?

kommentarer