Mercedes GLC F-Cell i detalj – bränslecellsbil och laddhybrid i ett

By Mattias Rabe

Mercedes monter på Frankfurtsalongen är fullproppad med nyheter. Bland uppdaterade

GLC F-Cell har, precis som andra vätgasdrivna bränslecellsbilar, ett batteri för mellanlagring av energi, men det som gör GLC F-Cell unik är att litiumjonbatteripaketet är så mycket större än vad som är normalt och därmed inte enbart en mellanlagringsenhet. Medan B-klass F-Cell har en batterikapacitet om 1,4 kWh har GLC F-Cells batteri en bruttokapacitet på 13,8 kWh (nettokapaciteten ligger på 9,3 kWh). Det tillåter GLC F-Cell att köra på enbart energin som lagrats i batterierna i upp till 4,9 mil enligt NEDC-körcykeln. Batteriet kan laddas via uttaget som sitter på bakre stötfångaren med hjälp av ombordladdaren som har en effekt på 7,2 kW. Ungefär en och en halv timme tar det att ladda batteriet fullt vid optimala förhållanden.

Ladda bilen via exempelvis eluttag hemma eller en snabbladdare.

Det är ovan beskrivna tekniska lösning som gör GLC F-Cell så unik. Bilen är helt enkelt en bränslecellsladdhybrid, som för övrigt har en elektroniskt begränsad toppfart på 160 km/h.

Det finns några nackdelar med lösningen och det är bland annat att bagageutrymmet har fått ta stryk en aning sett till volymen eftersom batteripaketet och elmotorn är placerat under bagagerumsgolvet. Lägg till det att baksätet har höjts en aning för att rymma vätgastankarna som är placerade undertill.

Tanka vätgas på macken.

Allt är dock inte extra utrymmeskrävande. Mercedes finslipande på bränslecellen har lett till att det energiskapande paketet som är placerat under huven kräver 30 procent mindre utrymme än vad bränslecellspaketet i B-klass F-Cell gör, trots att den nya är effektivare på att leverera kräm till elmotorn. Det har lett till att Mercedes har kunnat utnyttja GLC:s vanliga motorfästen. Det är ett plus vid produktionen, liksom det är ett plus att bränslecellen kräver 90 procent mindre platina än i B-klass F-Cells

Läs mer här: Mercedes GLC F-Cell i detalj – bränslecellsbil och laddhybrid i ett

kommentarer