Mercedes S 560 e – 0,21 l/mil för finsmakare
Den luxuösa hybriden kombinerar märkets sedan tidigare kända treliters V6-motor på 367 hästkrafter (270 kW) och 500 newtonmeter med en elmotor, som tillför ytterligare 90 kW (122 hk) och 440 newtonmeter. De två motorerna arbetar tillsammans med Mercedes växellåda 9G-Tronic Plus.
När S 560 e enbart framförs på el ska den, tack vare lithumjonbatteriernas förhöjda kapacitet på 13,5 kWh, ha en räckvidd på omkring 50 kilometer. Den tidigare topp-hybriden, S 500 Plug-in Hybrid, klarade av samma bedrift i 30 kilometer.
Den kombinerade bränsleförbrukning vid både el- och bensindrift, är 0,21 liter mil (tidigare 0,30 liter/mil). De kombinerade utsläppen är 49 gram koldioxid per kilometer.
Trots att det nya batteripaketet har större kapacitet, så har det fysiskt faktiskt blivit mindre än sin föregångare. Detta gör att bagageutrymmet nu sväljer 15 extra liter bagage – från 395 liter till 410.
För att minimera utsläppen från den nya lyxlimpan, så hjälper bilen själv till att optimera förarens körning. ECO Assist heter systemet, som meddelar föraren när det är lämpligt att släppa på gasen. Det kan till exempel handla om att bilen närmar sig en lägre hastighetsgräns eller en någon annan förändring i trafikrytmen. Systemet fungerar genom navigationsdata, trafikskyltsavläsning och bilens olika kamerasystem.
Motsatsen till denna snåla stads- och autobahnkryssare skulle man kunna säga att AMG-versionerna av S-klass Coupé och Cabriolet är, båda nyligen uppdaterade.
Läs mer här: Mercedes S 560 e – 0,21 l/mil för finsmakare