MG åter till Europa
MG, Morris Garage, hör till de mest klassiska brittiska märkena men gick i graven våren 2005. Men ändå inte riktigt. Redan till sommaren samma år återuppstod de i kinesiskt ägo men har bara haft de brittiska öarna som marknad i Europa.
MG i Teknikens Värld
Senaste gången Teknikens Världs testlag tog sig an en MG var i nummer 17/2003 då ZT-T mötte Audi A4 Avant 1,8T Quattro och Mazda 6 Kombi Sport. Bilen ansågs som ett roligt och udda val men var på tok för dyr (307 000 kronor).
Till 2019 blir det ändring på det då märket ska ta sig an nya marknader på kontinenten. Det stod klart nyligen under Shanghais bilsalong där man också spände musklerna med elbilskonceptet MG E-motion. Bilen ska ge en vink om märkets framtida modeller och att man siktar på nya tekniska landvinningar för att möta morgondagens köpares behov.
MG E-motion är en sportbil av som hyllar märkets historia och vars strålkastare är inspirerad av London Eye. Konceptet är helt eldrivet och har en prestanda 0-100 km/h på under fyra sekunder och en räckvidd på 50 mil. Bilen ska även ha ett avancerat infotainmentsystem anpassat för unga köpare, menar man.
I samma veva ska SAIC, som äger MG, lansera Maxus i Europa. Märket tillverkar transportbilar och fokus kommer att ligga på eldrivna sådana.
Gamla MG-bilar kör vi titt som tätt i vår systertidning Klassiska Bilar. På bilden nedan rattar vår Linus Pröjtz en MGA 1500 från 1957.
Läs mer här: MG åter till Europa