Nästa rena elbil från Porsche kan bli en suv
By Erik Inge
År 2030 ska nya bilars CO2-utsläpp ha minskat med 30 procent. Det har EU-komissionen nyligen föreslagit.
Det nya kravet innebär att bilarna ska släppa ut mindre än 67 gram koldioxid per kilometer, enligt den omdiskuterade NEDC-testcykeln, om knappt 13 år.
I kravet ingår även ett delmål som säger att biltillverkarna ska ha kommit halvvägs redan år 2025.
EU-kommissionens förslag har varit omdiskuterat och de tyska tillverkarnas lobbyorganisation VDA (Verband der Automobilindustrie) har ifrågasatt om det ens är möjligt att uppfylla målen.
Men hos Porsche verkar det vara andra tongångar. I en intervju med Automotive News säger märkets utvecklingschef Michael Steiner att Porsche kommer att klara målen för 2025.
– Tekniskt sett kommer vi inte behöva kämpa med de målen, säger Steiner till tidningen.
Enligt Porsche är två tredjedelar av alla Panameror som säljs i Europa laddhybrider. År 2025 ska elektrifierade modeller stå för hälften av märkets försäljning – något som kommer att kosta.
De kommande fem åren ska Porsche satsa lite mer än 29 miljarder kronor på elektrifiering.
Än så länge har Porsche ingen ren elbil, men som vi rapporterat om många gånger tidigare, är det tänkt att fyrdörrars-sportbilen Mission E ska lanseras 2019 på den europeiska marknaden. Ytterligare en ren elmodell ska följa innan 2025, men det blir något helt annat enligt Steiner.
Tidigare har det spekulerats i om det möjligtvis rör sig om en elektrisk Macan.
– Vi börjar med en sportig fyrdörrarsbil i och med Mission E som hamnar mellan 911 och Panamera, därmed är det logiskt om vi balanserar upp vårt modellprogram med en produkt i ett annat segment, exempelvis en suv, säger Steiner till Automotive News.
Den nya suven kommer troligtvis ha en längre räckvidd än de 50 mil som Mission E kommer att klara. Enligt Steiner kommer framtidens Porsche-kunder kunna välja mellan olika batterier och räckvidder.
Och på tal om 911. För lite mer än …
Läs mer här: Nästa rena elbil från Porsche kan bli en suv