Nu lönar det sig att köpa laddhybrid
I sommar träder det
Vi har jämfört Kia Niro Plug-In Hybrid med sin tvilling utan sladd, Niro 1,6 GDi Hybrid.
Så här har vi räknat: Niro laddhybrid kostar i dag 298 900 kronor. Med ett CO2-utsläpp på 29 gram kommer staten att från och med juli 2018 ge 35 843 kronor i rabatt, vilket ger ett nettopris på 263 057 kronor. Den vanliga Niro-modellen kostar 214 900 kronor. Det betyder att man med laddhybridversionen måste tjäna in en prisskillnad 48 157 kronor. Och det gör den ganska snart med snål eldrift.
Räkna med att bilen drar 1,5 kWh per mil när den går på el. Det ger en milkostnad för elkraften på 1,50 kronor per mil. Den vanliga Niro-modellen är en snål hybridmodell, dock utan laddmöjlighet, och drar 0,38 liter per mil i EU-körcykeln. Vi räknar med att vi klarar oss på 0,5 liter per mil i verkligheten. Med ett bensinpris på 14 kronor per liter betyder det 7 kronor per mil i bränslekostnad. Med eldrift sparar man alltså 5,50 kronor per mil.
Resten är enkel matematik: Efter 8 756 el-mil har merkostnaden körts in. Varje mil utöver det är ren vinst, i dubbel bemärkelse.
Hur lång tid tar det då att ”köra hem” laddhybriden Kia Niro?
Undersökningar visar att de flesta ägarna laddar hemma och att de kör merparten av sin totala körsträcka på el. Om vi uppskattar att drygt fyra mil per dag körs på el klarar man av 1 500 elmil per år. Då har man sparat in merkostnaden efter knappt sex år.
Det innebär inte att man måste äga bilen i sex år för att den ska vara ekonomiskt motiverad. Alla som köper begagnade bilar kan nämligen också räkna. Det är en av anledningarna till att de köper en begagnad bil i stället för en ny.
Den snåla laddhybriden kommer att vara mer …
Läs mer här: Nu lönar det sig att köpa laddhybrid