Ny strategi krävs för alliansen
Opinion
Under en lång svensk politisk era har det starkaste oppositionspartiet kunnat ha en ganska enkel strategi för att öka sina chanser att ta över regeringskansliet efter nästa val. Oftast har det varit Moderaterna, men under perioder även Centerpartiet och Socialdemokraterna, som har försökt göra väljarna så missnöjda med nuvarande regering att de ska rösta fram det tydligaste oppositionspartiet till makten.
Socialdemokraternas strategi inför valet 2014 var ett typexempel på detta. Deras kampanj ”något håller på att gå sönder i Sverige” syftade just till att skapa missnöje med alliansregeringen. Det lyckades. Alliansen klarade inte av att hantera den mediebild som skapades, trots att Sverige var ett av de länder som hade klarat sig allra bäst i den segdragna lågkonjunktur som stoppat tillväxten i åtminstone hela västvärlden.
Vad de socialdemokratiska partistrategerna hade missat var dock att det politiska landskapet var förändrat. Den gamla sanningen från 1976-82 och 91-94 att växande missnöje med en borgerlig regering skulle leda till ökat stöd för Socialdemokraterna gällde inte längre. Ett nytt parti, som lever på missnöje och förenklade populistiska svar på svåra politiska frågor, hade tagit över rollen som de som fångar upp missnöjda väljare. Sverigedemokraterna var de stora vinnarna på Socialdemokraternas valkampanj.
Under hösten har …
Läs mer här: Ny strategi krävs för alliansen