Ny studie visar: sju procent av alla däck som säljs i Sverige är plagiat
By Erik Inge
De piratkopierade däcken utgör en stor säkerhetsrisk för dem som befinner sig i trafiken, menar Peter Hedin, expert på piratkopiering på Patent och registreringsverket.
– Däcken är inte tillräckligt bra. De måste tåla vissa temperaturskillnader, snö och svenskt underlag, säger Hedin till TT.
Enligt EUIPOs studie kan det ofta vara svårt att se skillnaden mellan ett riktigt och ett förfalskat däck. Logotyper och mönster är ofta de samma som på originalen. Konsumenter kan därför luras till att, av misstag, köpa däck som är undermåliga och har säkerhetsbrister.
Piratkopierade däck genomgår nämligen väldigt sällan några tester. Ofta är de tillverkade i Kina av undermåligt gummi, men säljs på svenskspråkiga sajter.
– Du märker det kanske först efter två månader när du ska tvärbromsa, då håller de inte alls måttet, säger Peter Hedin till TT.
De piratkopierade däcken innebär dock inte enbart en säkerhetsrisk för föraren och andra trafikanter. Det finns även andra konsekvenser. Enligt EUIPO förlorar den svenska, lagliga, däckindustrin 453 miljoner kronor varje år på grund av plagiaten.
Det finns också en miljömässig aspekt eftersom de material som används för att tillverka de förfalskade däcken inte alltid uppfyller de uppsatta miljöskyddsstandarderna.
Sverige är dock inte det land i undersökningen som har störst problem med plagierade däck. Enligt EUIPOS studie står förfalskade däck för 19,2 procent av däckinköpen i Litauen varje år.
Störst ekonomisk förlust gör dock de Spanska företagen. Varje år förlorar de 445 miljoner euro (runt 4,5 miljarder kronor) på plagiaten.
Lägst andel förfalskade däck säljs det i vårt grannland Finland – 3,1 procent.
EUIPO har även undersökt andelen piratkopierade batterier sålda i Sverige. Den siffran är lägre än för däck: 1,8 procent.
Läs mer här: Ny studie visar: sju procent av alla däck som säljs i Sverige är plagiat