Nya Audi A8 debuterar 11 juli
By Mattias Rabe
Dagens Audi A8, generation D4, har varit med i svängen sedan 2009. Den är därmed lika gammal som konkurrenten från det brittiska öriket – Jaguar XJ. Däremot är Ingolstadts flaggskepp betydligt äldre än de båda mer närliggande konkurrenterna Mercedes S-klass (2013) och BMW 7-serie (2015).
Men om ungefär ett år, när nya generationen börjar rulla ut till kunderna, är det plötsligt Audi som sitter i förarsätet – tillsammans med Lexus som nyligen har visat upp nya LS-generationen.
Nya A8 byggs på Volkswagen-koncernens MLB Evo-plattform som redan ligger till grund för Bentley Bentayga, Audi Q7, Audi A4 och som utöver A8 även används till kommande A6 och nästa generationerna av Volkswagen Touareg och Porsche Cayenne, för att nämna några exempel.
Plattformen betyder rejält lägre vikt tack vare andra materialval i konstruktionen. Ta nya A4 som exempel, den har blivit uppemot 120 kilo lättare efter plattformsbytet.
Byte av plattform innebär inte bara sänkt vikt för nya A8, med plattformen kommer även högre krocksäkerhet samt, inte minst, mer flexibilitet vad gäller drivlinor eftersom MLB Evo är anpassad för alternativa drivkällor.
Men vid själva marknadslanseringen får vi förmodligen inte se någon framtidssäkrad drivlina utan då är det med största sannolikhet vanliga bensin- och dieselmotorer som presenteras. Förhandssnacket har pekat ut fem motoralternativ – en bensin-V8 på 4,0 liter och 460 hästkrafter, en bensin-W12 på 6,3 liter och 565 hästkrafter samt tre dieselmotorer, en V6:a på 3,0 liter och 272 hästkrafter, en V8 på 4,0 liter och 408 hästkrafter och en V10-maskin på 5,0 liter och 500 hästkrafter. Kort efter lanseringen lär en laddhybridvariant presenteras.
Audi prologue concept visades upp i november 2014 med linjer och former som nya A8 till stora delar kommer att låna.
Mest intressant med nya A8 är att modellen blir Audis första modell att …
Läs mer här: Nya Audi A8 debuterar 11 juli