Nya Audi RS4 Avant har världspremiär i Frankfurt

By Mattias Rabe

Audis monter på

Vid sidan om dessa mer och mindre självkörande bilar ställer Audi även ut A4 Avant g-tron och A5 Sportback g-tron – två nya gasdrivna modeller som presenterades i somras och som vi redan kört i form av A4 Avant g-tron.

Mest intressant är dock inte bilarna som raderna ovan handlar om, mest intressant är nämligen de två Audi Sport-utvecklade bilar som har världspremiär på bilsalongen i Frankfurt, den ena av dem nya Audi RS4 Avant. Efter flera år av spekulationer är det alltså äntligen dags.

Förra generationen Audi RS4 Avant. Foto: Mattias Rabe

Nya RS4 Avant kommer, till vissas förtret, inte att vara utrustad med en stadig V8 som mullrar gott. Föregående generation av RS4 Avant hade som bekant en 4,2-liters V8 på 450 hästkrafter som gjorde väl ifrån sig såväl på bana som på vanlig väg.
Vi har tidigare fått bekräftat, både från chefshåll och via nya RS5 Coupé, att nya RS4 Avant får den Porsche-utvecklade 2,9-liters vinkelsexan med biturboteknik. I RS5 Coupé utvecklar motorn 450 hästkrafter och 600 newtonmeter, alltså lite mer än i Porsche Panamera 4S. Det ryktas om att RS4 Avant kan få ännu lite mer effekt än RS5 Coupé. Om ryktet stämmer återstår att se, men det kan mycket väl vara så för vi misstänker att Audi vill ha ner nya RS4 Avant under fyra sekunder vid sprinten 0-100 km/h. RS5 Coupé tar 3,9 sekunder på sig och tyngre A4 Avant med exakt samma motorkonfiguration skulle tappa ett par tiondelar. Dessutom är Audi förmodligen sugna på att slå Mercedes som med sin vassaste C-klass Kombi – Mercedes-AMG C 63 S – fixar 0-100 km/h på 4,1 sekunder.

Den andra bilen som Audi Sport GmbH, tidigare quattro GmbH, ska visa upp på bilsalongen i Frankfurt beskrivs som en

Läs mer här: Nya Audi RS4 Avant har världspremiär i Frankfurt

kommentarer