Nya Audi S6 visar upp sig

By Mattias Rabe

Just nu är alla blickar riktade mot

Den som är observant noterar att de yttre luftintagen i fronten inte är täckta som på vanliga A6 vi såg i vintras.

Helhetsintrycket är att nya S6, och A6, blir slankare än sin föregångare. Takprofilen är inte lika upprätt som i dag. Huven ser ut att ha en lite annan vinkel för att bättra passa ihop med den lägre men bredare grillen som följer samma mall som konceptbilen prologue concept, Audis dragplåster på bilsalongen i Los Angeles i november 2014. Många andra detaljer från konceptet följer med till nya S6 och A6, dock inte placeringen av ytterbackspeglarna. För dessa har Audi valt en sportigare placering, nämligen på dörrplåten i stället för uppe vid främre sidorutornas spets mot A-stolparnas nedre del.

Det är också tydligt att nya S6, precis som A6, blir semiautonom, det vill säga kan köra på egen hand i vissa situationer under kortare perioder. Audi döljer inte denna teknik som fronten är fullpepprad av i form av kameror och radarsensorer.

”Men hallå, jag vill veta vad det blir för motor i nya Audi S6!” gormar du säkert nu. Då kan vi berätta för dig att det inte blir någon V8 på fyra liter och 450 hästkrafter som i dag eftersom Audi har valt att fimpa sina V8-motorer. I stället blir det Porsches 2,9-liters biturbomatade V6-maskin som redan används i Porsche Panamera 4S där den ger 440 hästkrafter och i nya Audi RS5 där den levererar 450 hästkrafter. Med tanke på att RS5 inte fick någon effekthöjning, däremot en rejäl vridmomentshöjning (+170 Nm), kan det bli så att Audi väljer att inte höja effekten i nya S6 men ändå göra den snabbare (dagens S6 Sedan gör 0-100 km/h på 4,4 sekunder). Vilken väg Audi tar återstår helt

Läs mer här: Nya Audi S6 visar upp sig

kommentarer