Nya BMW 5-serie gjorde bra ifrån sig i Euro NCAP:s krocktest

By Mattias Rabe

BMW 5-serie har inte alltid gjort toppenbra ifrån sig i Euro NCAP krocktest. De tre första generationerna (E12, E28 och E34) krocktestades aldrig av den enkla anledningen att Euro NCAP bildades först 1997. E39-generationen (1994-2004) var först ut att genomgå Euro NCAP:s testomgång och nådde bara upp till fyra stjärnor av fem möjliga. Efterföljaren E60 (2003-2010) lyckades inte bättre utan fick även den fyra stjärnor. Det var först när förra generationen, F10 (2010-2017), kom som 5-serie för första gången nådde upp till full pott – fem stjärnor.
Nu har alltså nya generationen, G30, krocktestats av den europeiska säkerhetsorganisationen och trots tuffare tester och bedömningspunkter erhöll även denna sjunde generation 5-serie högsta betyget fem stjärnor. Något annat var väl egentligen inte att vänta då BMW:s på senare år har börjat prenumerera på högsta betyget (bortsett från Z4 som som endast fick tre stjärnor för två år sedan, mycket beroende på den gamla konstruktionen). En miss av 5-serie hade blivit något av en akilleshäl för modellen då konkurrenter som exempelvis nya Mercedes E-klass och Volvo S90 och V90 har fått väldigt höga betyg och poäng.

LÄS OCKSÅ: Provkörning av nya BMW 5-serie

I skyddet av vuxna fick nya 5-serie 91 av 100 möjliga poäng. Höga poäng delades ut i frontalkrocktestmomentet liksom i de moment där påkörning från sidan och sidokollision mot stolpe (eller träd) simuleras. Vissa poängavdrag gjordes, bland annat för att knäkrockkudden på förarsidan inte blåstes upp korrekt och tillräckligt snabbt för att kunna ge det skydd den är tänkt att utgöra. BMW hävdar däremot att knäkrockkuddeproblemet inte är något deras egna tester har kunnat uppvisa. Förhoppningsvis gräver de djupare i detta utan att lämna det åt slumpen.

I denna gren erhöll de båda konkurrenterna Mercedes E-klass och Volvo S90/V90 högre poäng, nämligen 95 av 100 möjliga.

I skyddet av barn nådde

Läs mer här: Nya BMW 5-serie gjorde bra ifrån sig i Euro NCAP:s krocktest

kommentarer