Nya BMW 5-serie Touring – tre snabba från provkörningen
By Mattias Rabe
– Faktum är att jag inte får uttala mig om hur den är att köra förrän vid midnatt, men om jag säger att nya 5-serie Sedan levererade på hög nivå direkt så måste det väl gälla Touring också. Då har vi väl inte brutit något embargo tycker jag.
Haha, nej, det tycker inte jag heller. Men annars då, det du får säga?
– Lite mindre bagagerum än Mercedes E-klass Kombi men så har det alltid varit. Men det är snyggt, räta väggar och plant golv och frågan är om man behöver mer än 570-1 700 VDA-liter och en maxlast på cirka 720 kilo. Mer än 100 kilo mer än föregångaren.
PeO Kjellströms läppar är, på grund av embargot, förseglade.
Förmodligen inte, när kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Den säljs redan men kommer till oss i juni. Priserna är som lyder:
BMW 530i Touring
R4 2,0 liter bensin, 252 hk, 350 Nm, 0,58 l/mil, 133 g/km, 0-100 km/h 6,5 s.
Pris: 470 900 kronor.
BMW 540i xDrive Touring
R6 3,0 liter bensin, 340 hk, 450 Nm, 0,73 l/mil, 167 g/km, 0-100 km/h 5,1 s.
Pris: 552 900 kronor.
BMW 520d Touring
R4 2,0 liter diesel, 190 hk, 400 Nm, 0,45 l/mil, 119 g/km, 0-100 km/h 8,0 s.
Pris: 417 900 kronor.
BMW 530d Touring
R6 3,0 liter diesel, 265 hk, 620 Nm, 0,47 l/mil, 124 g/km, 0-100 km/h 5,8 s.
Pris: 513 900 kronor.
BMW 530d xDrive Touring
R6 3,0 liter diesel, 265 hk, 620 Nm, 0,53 l/mil, 139 g/km, 0-100 km/h 5,6 s.
Pris: 536 900 kronor.
Jösses, vilken fena du är på att rabbla priser och tekniska data direkt ur huvudet.
– Jo, men vi säger väl det… Men nu måste jag lägga på så att jag kan leverera en provkörningsrapport i världsklass till våra läsare av Teknikens Värld nummer 12/2017 som snart kommer ut.
Läs mer här: Nya BMW 5-serie Touring – tre snabba från provkörningen