Nya BMW M5 officiell – 600 hk och 0-100 på 3,4 sekunder

By Mattias Rabe

Sex år efter M5 generation F10 är det nu dags för BMW M5 generation F90 att ändra scenen. Väntan är alltså över efter några år av spekulationer, spionbilder, teaserbilder och teaserfilmer och ytterligare lite fler spekulationer. Nu är det slut på spekulerandet, för nu kan vi slå fast att nya BMW M5, som baseras på

M xDrive kan enligt BMW ställas in helt efter förarens behag enligt fem olika inställningar i kombination med antislaggssystemet. Själva fyrhjulsdriftssystemet har tre lägen – 4WD, 4WD Sport och 2WD. Nya BMW är alltså fyrhjulsdriven – och bakhjulsdriven!
Redan i standardläget 4WD med inkopplat ESP-system ska systemet vara en aning frikostigt och man ska kunna låta bakänden bege sig ut på lite utflykt när förarens högerfot och händer säger till om det. Vill man köra mer aggressivt finns 4WD Sport-läget som tillåter föraren att vara än mer kreativ genom att skicka mer kraft till bakhjulen än i vanliga 4WD-läget.
Sedan har bilen ännu ett läge som den räddhågsne kanske ska låta bli, nämligen 2WD-läget. Då kopplar bilen helt bort drivningen över framhjulen och den blir enbart bakhjulsdriven. Till skillnad mot i 4WD Sport-läget är det föraren som hela tiden bestämmer gränserna, framför allt om ESP-systemet stängts av.

Med nämnda drivlina, som alltså ger 600 hästkrafter mellan 5 600 och 6 700 r/min samt 750 newtonmeter från låga 1 800 hela vägen upp till 5 600 r/min, och fyrhjulsdriftsteknik är nya M5 betydligt snabbare än någon av sina föregångare. 0-100 km/h går på 3,4 sekunder, det vill säga 0,9 sekunder snabbare än föregångaren F10 (som dock gjorde 0-100 på 3,9 sekunder i 30-årsjubileumsutförande). 3,4 sekunder är dessutom exakt samma tid som det tar för Mercedes värsting, AMG E 63 S 4Matic+, att nå 100 km/h. 0-200 km/h går på 11,1 sekunder. Där är alltså BMW

Läs mer här: Nya BMW M5 officiell – 600 hk och 0-100 på 3,4 sekunder

kommentarer