Nya BMW M550d xDrive – fyra turbo och 400 hästkrafter

By Mattias Rabe

I höstas var det premiär för nya BMW 5-serie och kort därefter, i väntan på nya M5, presenterades prestandaversionen M550i xDrive. I februari var dags för kombiversionen att göra entré, något den gjorde på bilsalongen i Genève i början av mars.
Nu är turen kommen till nästa prestandaversion och, skulle man kunna säga, alternativet för den som är ute efter en dieseldriven M5. Någon M5 är den dock inte men prestandan i nya BMW M550d xDrive skäms inte för sig, oavsett om det gäller sedan- eller kombiversionen.

Nya M550d xDrive har, precis som föregångaren, en 3,0 liter stor rak dieselsexa men när föregångaren endast hade tre turboaggregat kan nya generationen skryta med inte mindre än fyra stycken som tillsammans täcker ett stort varvtalsområde. Motorn är densamma som i 750d xDrive, så vill du fördjupa dig i maskintekniken klickar du på länken.
Medan gamla N57S-maskinen hade 381 hästkrafter och 740 newtonmeter har nya B57-motorn hela 400 hästkrafter vid 4 400 r/min och monstruösa 760 newtonmeter som finns åtkomliga mellan 2 000 och 3 000 r/min. 450 av dessa newtonmeter dyker upp redan vid 1 000 r/min.
Med så mycket kraft är det tur att bilen är fyrhjulsdriven – xDrive som kallar sin allhjulsdrivningsteknik för. Motorn är för övrigt, enligt BMW, världens starkaste dieseldrivna sexcylindriga maskin – för bilar alltså. Den är utan undantag alltid kopplad till BMW:s åttastegade Steptronic-automatlåda.

Med så mycket kraft rör bilen på sig – ordentligt. Gamla M550d xDrive av F10-generation gjorde 0-100 km/h på 4,7 sekunder (kombin, F11, på 4,9 sekunder). Nya generationen i sedanutförande (G30) avverkar sprinten på 4,4 sekunder, det vill säga endast en tiondel långsammare än M5 (som dock är ytterligare en tiondel snabbare i Competition-utförande). Kombiversionen (G31) av M550d xDrive, det vill säga M550d xDrive Touring, gör 0-100 km/h på 4,6

Läs mer här: Nya BMW M550d xDrive – fyra turbo och 400 hästkrafter

kommentarer