Nya BMW X3 officiell – fakta och bilder

By Mattias Rabe

I dag har BMW lyft skynket av nya X3, men man gjorde det inte på hemmaplan i München utan i USA, närmare bestämt vid fabriken i Spartanburg, South Carolina. Anledningarna till att tyskarna valde just den platsen till avtäckningen är flera, bland annat är det i år 25 år sedan BMW meddelade sina planer att bygga just denna fabrik, den är även BMW:s största fabrik och samtliga X-modeller byggs just där, bortsett från minstingen X1. Nya X3 ska således också byggas i den amerikanska fabriken.

Nya BMW X3 har flyttat över till BMW:s senaste plattform, den arkitektur som kallas för CLAR som i sin tur står för Cluster Architecture, det vill säga en flexibel och modulbaserad plattform. Den används redan till

Det fina med längdökningen är att samtliga extramillimeter på längden, plus några till, har hamnat mellan hjulaxlarna. Axelavståndet mäter nämligen 286,4 centimeter vilket är 5,4 centimeter mer än tidigare (och en millimeter kortare än XC60:s). Det gör inte bara överhängen fram och bak kortare utan ger även större möjligheter för BMW att göra interiören rymligare, vilket också har genomförts. BMW lyfter även fram att antalet förvaringsmöjligheter i X3 är fler än någonsin samtidigt som de också är mer lättåtkomliga än tidigare.
Bagageutrymmet har dock inte vuxit. Nya X3 rymmer 550 liter när baksätet är intakt och 1 600 liter om baksätesryggen befinner sig i nedfällt läge (nya XC60 rymmer mellan 505 och 1 432 liter). Att det inte är mer än tidigare kan vara ett tecken på att passagerarutrymmet har prioriterats.
Baksätet är precis som tidigare fällbart i tre sektioner med två lika breda yttre sektioner och en smalare i mitten.

550 liter ryms, samma som i företrädaren. 1 600 liter får plats om baksätesryggen fälls. Nya Volvo XC60 rymmer mellan 505 och 1 432 liter.

Insidan är för övrigt helt

Läs mer här: Nya BMW X3 officiell – fakta och bilder

kommentarer