Nya Bugatti Chiron Sport – lättare och snabbare
By Erik Inge
Enligt Bugatti själva är man först i världen med att erbjuda en produktionsbil med vindrutetorkare i kolfiber.
Vidare hävdar det franska märket att man i och med torkarbytet sparar in 1,4 kilo. Den nya kolfibervindrutetorkaren ska både vara 77 procent lättare än den gamla och vara mer aerodynamisk.
Vindrutetorkaren är dock långt ifrån det enda som det ”sparats in på” i jakt på lägre vikt. Bland annat har Chiron Sport utrustats med nya fälgar, fått ett intercoolerskydd i kolfiber och en lättare bakruta.
En annan förändring baktill är att de två ganska rektangulära utblåsen bytts ut mot fyra runda.
Utöver viktminskningen har Chiron Sport även fått vassare köregenskaper än vanliga Chiron. Enligt Bugatti har styrningen blivit mer responsiv och stötdämparna tio procent styvare. Dessutom har differentialen bak fått en vridmomentsfördelare för att bättre fördela kraften mellan hjulen vid kurvtagning.
Vad har då de förbättrade egenskaperna och den lägre vikten gett för resultat? Snabbare varvtider enligt Bugatti.
Trots att motorn i Chiron Sport är den samma som i vanliga Chiron, det vill säga en W16 på 8.0 liter med fyra turbosnurror, 1500 hästkrafter och 1600 newtonmeter, är Chiron Sport fem sekunder snabbare än vanliga Chiron runt Nardo.
Bugatti Chiron Sport visas just nu på bilsalongen i Genève.
Bilen som ställs ut är extrautrustad med diverse tillval och kostar 2,98 miljoner euro, alltså i runda slängar 30 miljoner svenska kronor. Startpriset för en ”vanlig” Chiron Sport börjar på drygt 27 miljoner kronor
Läs mer här: Nya Bugatti Chiron Sport – lättare och snabbare