Nya Dacia Duster – tre snabba från provkörningen

By Mattias Rabe

Tjena Hans! Sol och värme i Aten, värmer

– Nya Duster har gått tvärtemot många andra nya bilar då den har fått A-stolparna framflyttade. Tio centimeter längre fram gör mycket för kupéutrymmet, men flexibiliteten i baksäte och bagage är fortfarande inte i topp. 60/40-fällning, ingen skidlucka och lastutrymme är ungefär som tidigare.

– Fyra olika drivlinor finns, två 110-hästarsdieslar med antingen manuell eller automatisk låda. Automatlådan kan endast kombineras med framhjulsdrift. Två bensinmotorer, ena en 115-hästarsmaskin och andra en turbomatad 125-hästarsmaskin. Båda manuellt växlade, svaga med fem växlar, stora med sex. Fram- och fyrhjulsdrift till båda.

Hans Hedberg har fallit för nya Dacia Duster då den är så mycket bättre än gamla.

Vilken maskin är din favorit?
– Jag skulle nog säga den starkare bensinaren på 125 hästkrafter. I framhjulsdrivet utförande och utrustningsnivån Comfort, tredje steget av fyra, kostar den 138 900 kronor. Bra pris med en hel del utrustning, dock ingen autobroms för det finns inte alls till nya Duster.

– Priset börjar på 99 900 kronor, men då är det den svagare bensinaren som gäller och då i en väldigt tunt utrustad bil i utrustningsnivån Access.

– Runt vecka 5 nästa år kommer bilen till Sverige.

Läs Hans Hedbergs fullständiga provkörningsrapport av nya Dacia Duster i kommande nummer av Teknikens Värld.

Läs mer här: Nya Dacia Duster – tre snabba från provkörningen

kommentarer