Nya Honda CR-V klar för Genèvesalongen

By Peter Klemensberger

Jo, du har sett den på bild här tidigare – femte generationen av Hondas succésuv

För första gången i Europa erbjuds nu CR-V med hybriddrift. En tvåliters bensinmotor av Atkinson- och VTEC-typ är parad med två elmotorer i ett systemet som kallas i-MMD – Multi-Mode Drive.

Känns det hela bekant? Jo, under Frankfurtsalongen 2017 visades bilen ”Honda CR-V Hybrid Prototype” upp. Det gäller att suga på karamellen. Länge.

Vad kan då sägas som inte redan är sagt? Jo, att nya CR-V blir tillgänglig med en tredje sätesrader och sju åkande får därmed plats. Lastgolvet i bagageutrymmet är dubbelbottnat och bagageluckan är bättre då den kan manövreras utan handgrepp och hindras från att öppnas fullt ut vid trånga utrymmen.

Nya CR-V är större än föregångaren och har längre axelavstånd. Detta ska enligt Honda medföra att modellen blir marknadsledande när det gäller utrymmeseffektivitet och smidig access till ovan nämnda tredje sätesrad.

Nya versionen av modellen har även 3,8 centimeter höjd markfrigång jämfört med dagens CR-V, som mest 20,8 centimeter.

Modellen står i de de europeiska bilhallarna hösten 2018 och då med en 1,5-litersbensinare under huven, hybriden kommer tidigt 2019. Nya CR-V kan fås med fram-eller fyrhjulsdrift.

Läs mer här: Nya Honda CR-V klar för Genèvesalongen

kommentarer