Nya Nissan Leaf officiell – smartare, starkare och uthålligare
By Mattias Rabe
När Nissan under 2010 lät elbilen Leaf rulla ut på marknaden var elbilarna ett ganska tunt släkte. Gemene man pratade inte om elbilar men just Leaf får anses vara en pionjär, en modell som fick människor att prata allt mer om elektrifiering.
– Nya Nissan Leaf är mer än bara ett transportmedel. Den definierar hur människor lever i vardagen och pendlar mellan jobb och arbete genom att erbjuda dem ett nytt och helt annorlunda sätt att vara bilägare. Nya Leaf har potentialen att både förändra livet för de människor som blir ägare till bilen och bidra till en bättre värld, säger Hiroto Saikawa, Nissans vd och styrelseordförande.
Till storleken är nya Leaf aningen större än sin företrädare. Med 448 centimeter på längden är den 3,5 centimeter längre och med 179 centimeter på bredden är nya modellen två centimeter bredare. Den är dock något lägre, 0,5 till 1,5 centimeter skiljer det. Axelavståndet på exakt 270 centimeter är däremot detsamma som tidigare. Vikten på 1 535 kilo är 15 mer, nya Leaf är alltså något tyngre. Men så är bland annat batteripaketet större än tidigare.
På tal om batteri. Nya Nissan Leaf har precis som tidigare ett litiumjonbatteri som är placerat i golvstrukturen som ger låg tyngdpunkt utan att äventyra köregenskaperna. Gamla Leaf hade från början ett batteri med en lagringskapacitet om 24 kWh men vid en uppdatering under hösten 2015 ökade kapaciteten till 30 kWh vilket skulle räcka till 25 mils körning. Nya Leaf har ett batteripack som kan lagra 40 kWh, det vill säga 33 procent mer än tidigare. Tack vare detta uppges räckvidden till hela 37,8 mil. Det ska tilläggas att det är den ohederliga NEDC-körcykeln som klämmer fram den siffran.
Den mer sanningsenliga amerikanska EPA-cykeln menar i stället att räckvidden ligger på 24,1 mil. Nissan har inte, trots …
Läs mer här: Nya Nissan Leaf officiell – smartare, starkare och uthålligare