Nya Porsche 911 GT2 RS officiell – 700 hk och 0-100 km/h på 2,8 s

By Mattias Rabe

Nya Porsche 911 GT2 RS

Motorn, som är kopplad till en snabb sjuväxlad PDK-dubbelkopplingslåda, pumpar ur sig nästan ofattbara 700 hästkrafter och 750 newtonmeter, 80 hästkrafter och 50 newtonmeter mer än i gamla 911 GT2 RS som redan den var en oerhört vass bil med sin något mindre boxermotor på 3,6 liter. Med 700 hästkrafter är nya 911 GT2 RS dessutom den starkaste 911:an någonsin (hittills kanske är ett bättre ord att använda här, Porsche kommer nästan garanterat med någon vassare).

0-100 km/h går på 2,8 sekunder och med tanke på att Porsche sällan överdriver sina siffror, snarare tvärtom, kan den möjligtvis vara ännu snabbare än så. Därmed är nya 911 GT2 RS en tiondel snabbare än 911 Turbo S. Kanske inte så imponerande i sig, men ha då i åtanke att 911 Turbo S är fyrhjulsdriven medan 911 GT2 RS endast har drivfäste mot asfalten via bakhjulen.
Toppfarten anges till 340 km/h, tio upp jämfört med 911 Turbo S.

Nya 911 GT2 RS väger in på 1 470 kilo (med full tank) vilket får anses vara ganska lätt. Det är lättare än 911 GT3 RS.
Vikt har sparats in lite överallt på bilen. Exempelvis kapas, jämfört med 911 Turbo, sju kilo med sportavgassystemet i titan. Men det går att kapa än fler kilon om man gör pakettillvalet Weissach. Då försvinner ytterligare 30 kilo tack vare tack, krängningshämmare och bärarmar i kolfiber samt magnesiumfälgar som förutom att sänka totalvikten även bidrar till en lägre ofjädrad vikt vilket är önskvärt på framför allt den här typen av bilar. Det ger bättre chassiegenskaper, det vill säga vassare och säkrare uppträdande vid främst hård körning.

Som sig bör på en supersportbil av det här slaget är kolfiberkeramiska bromsar standard, vad som däremot inte är standard är Sport Chrono-paketet som ger

Läs mer här: Nya Porsche 911 GT2 RS officiell – 700 hk och 0-100 km/h på 2,8 s

kommentarer