Nya Renault Mégane RS officiell – fakta och bilder

By Jasmin Frljevic

Nu är det dags för den tredje generationen av Renault Mégane RS att göra entré. När den franska halvkombin presenterades i dag vid Frankfurtsalongen fick vi veta att 2,0-litersmotorn ersatts med en 1,8-liters twinscroll-turboladdad motor som producerar 280 hästkrafter och 390 newtonmeter. Motorn är densamma som i sportkärran

Multi-Sense heter tekniken som låter föraren ställa in Mégane RS enligt fyra förinställda lägen plus ett personlig läge som kan skräddarsys. Gasrespons, styrning och växlingar påverkas olika beroende på läge – Comfort, Normal, Sport, Race och Perso.

Att Mégane RS är snabb förstår vi, men hur snabb den är återstår att se. Renault har inte klämt ur sig varken en 0-100-siffra eller en topphastighet. Snabb runt Nürburgring är den sannolikt också, bli inte förvånad om Renault försöker ta tillbaka rekordet på Nordslingan.

Främre hjulupphängningen, som Renault fortfarande kallar för PerfoHub, är helt omgjord med nya geometriska vinklar, och stötdämpningen är hårdare satt än tidigare. Ett Cup-chassi finns som tillval och då ingår differentialbroms av Torsen-typ för att säkerställa ännu högre grad av friktion mellan bil och underlag.

Visst känner du igen formen på dimljusen? En klart läcker detalj.

Modellen har vuxit till sig både på längden och på bredden. Från för till akter mäter den 4 372 millimeter och sett till bredden är den 45 millimeter bredare framtill medan bakpartiet är 60 millimeter bredare, i jämförelse med Mégane GT. Utöver det har fronten, jämfört med Mégane GT, uppdaterats med fler och större bredare luftintag.
Tittar vi på den andra änden av bilen har den fått ett mer kaxigt utseende med stående luftslitsar i stötfångaren, en grov diffusor och en centralt ändrör i krom. Något som vi kunde berätta om i maj tidigare i år.

Något nytt vi kan berätta nu är att nya Mégane RS för första gången levereras med antingen manuell

Läs mer här: Nya Renault Mégane RS officiell – fakta och bilder

kommentarer