Nya Toyota Auris officiell – nu med två hybrider
By Mattias Rabe
Den 20 september 2012
Helt nya former… och dumma är de inte, långt ifrån.
Säkrare
Auris generation tre bygger på Toyotas senaste plattformsarkitektur TNGA som står för Toyota New Global Architecture. Det är samma plattform som bland annat senaste generationen Prius använder. Den står för mer vridstyvhet och höghållfasthetsstål i de delar som är extra utsatta vid kollisioner, men också för en högre grad av körglädje i form av sänkt vikt och tyngdpunkt.
Utöver modernare och säkrare grundkonstruktion utrustas nya Auris dessutom med en rad säkerhetssystem som samlas under begreppet Toyota Safety Sense.
Motorer
Toyota presenterar tre drivlinor till nya Auris där den ena är en konventionell bensinmotor utan någon som helst assistans och de två andra är hybrider där bensin och el kombineras. Bensinmotorn är en 1,2-liters turbospis med än så länge okänd effekt. Men tittar vi på denna motor i exempelvis nuvarande Auris och C-HR så levererar den 116 hästkrafter och 185 newtonmeter. I C-HR är den hopparad med en steglös Multidrive S-låda, så även i utgående Auris om man gjort valet att inte ha manuell låda.
De två andra drivlinorna är de mest intressanta då det rör sig om hybriddrivlinor, en teknik som Toyota har varit världsledande inom i över två årtionden.
Den stora nyheten är att Toyota numera ska erbjuda två hybridalternativ till alla sina så kallade kärnmodeller. Det ena alternativet ska prioritera bränsleekonomi och miljö medan det andra har större fokus på körglädje.
Nya Auris är först ut att dra nytta av företagets nya hybridstrategi. Modellen erbjuds dels med en 1,8-liters elhybrid som klämmer ur sig 122 hästkrafter. Specifikationerna känner vi igen från både C-HR 1,8 HSD och Prius 1,8 HSD. En snål drivlina men kanske inte ett glädjepiller i form av prestanda, även om den i C-HR är accelerationssnabbare än 1,2-litersmaskinen.
Vill man ha mer …
Läs mer här: Nya Toyota Auris officiell – nu med två hybrider