Nya Volvo V40 kommer med två batterialternativ
By Erik Inge
Det är brittiska Auto Express som kommer med uppgifterna.
Nya V40 kommer när den lanseras runt 2019-2020 att bli den andra bilen som bygger på Volvos flexibla CMA-plattform. Först ut var som bekant suvsyskonet XC40 som hade premiär i oktober.
V40 spås också ärva hjulbaslängden från XC40 och få en liknande kantig design. Dock tros V40 få en lägre taklinje vilket gör att den får en ”egen”, bredare look jämfört med sitt suvsyskon.
Men intressantast är kanske ändå motorsidan. V40 förväntas erbjudas med både fyrcylindriga dieslarna D3 och D4, trecylindriga bensinmotorn T3 samt fyrcylindriga bensinarna T4 och T5. Därtill kommer V40 även som laddhybrid – och som ren elbil.
CMA-plattformen är, som vi skrivit många gånger förut, utvecklad för att just kunna erbjuda elektrifierng.
CMA Battery Electric Vehicle Technical Concept Study – Top view
Batteriet kommer att placeras i golvet och enligt Henrik Green kommer varje Volvo framöver, som går på ren eldrift, att erbjudas med minst två batteristorlekar.
– För varje elbil kommer vi troligtvis att erbjuda minst två batteristorlekar. Basvarianten kommer att ha ett lägre pris, men ha en något kortare räckvidd, medan det större alternativet kommer vara dyrare men ha en längre räckvidd och mer kraft, säger Henrik Green till Auto Express.
Vi på Teknikens Värld har tidigare skrivit om att Volvo kan ha en potentiell lillebror till Volvo XC40, en XC20, i pipelinen (läs om alla kommande Volvo-modeller här). En sådan modell skulle i sådana fall ta upp kampen mot exempelvis Audi Q2.
I intervjun med Auto Express stänger Henrik Green inte heller dörren för att en mindre suv-modell kan bli verklighet längre fram.
– Man kan förmodligen bygga en mindre bil på CMA-plattformen, men det är inget vi tittar på just nu. Någon gång i framtiden kan vi ha en suv som är mindre än XC40, men …
Läs mer här: Nya Volvo V40 kommer med två batterialternativ