Nya Volvo V40 – så blir den

By Erik Wedberg

2019 blir nya 40-seriens år och det är då vi kommer att få se den lilla, flexibla

Nästa generation Volvo V40 blir en riktig, om än liten, kombi till skillnad från nuvarande V40. Den får samma axelavstånd, 270 centimeter, som XC40 och blir cirka 440 centimeter lång.

Även nya V40 kommer att byggas på delar som ska användas till andra bilar, skillnaden är att delarna är utvecklade av Volvo. Eller rättare sagt CEVT.
CEVT är Volvos och Geelys nya utvecklingsavdelning med huvudkontor på Lindholmen i Göteborg och har ansvar för att utveckla teknik både för de europeiska och kinesiska marknaderna. Därav namnet som utläses Chinese Euro Vehicle Technology.
På CEVT finns anställda med förflutet på Volvo och Geely, men även gamla Saab. Avdelningens första projekt är CMA-plattformen som bildar grund för nyligen lanserade XC40, kommande V40 men även bilar av kusinmärket Lynk & Co.
CMA-plattformen är precis som SPA en modulär, det vill säga flexibel och anpassningsbar, plattformsteknik. Det går att tänja och dra lite här och där för att bygga mindre eller större bilar med olika karossformer. Skillnaden är att CMA är utvecklad för mindre och lättare bilar och därför har enklare hjulupphängningsteknik. Det innebär dock inte att körbarheten kompromissas, vi har redan kört XC40 (test av XC40 hittar du i Teknikens Värld nr 4/2018 som finns ute nu) och kan konstatera att köregenskaperna är bland de bättre i klassen.

Precis som XC40 ska nya V40 gå att utrusta med kontrasterande takfärg.

Nya V40 kommer inte att få samma karossform som utgående modell. Det blir alltså ingen regelrätt femdörrarsbil liknande Volkswagen Golf. Volvo väntas snarare styra mot kombihållet och ta fasta på bokstaven V i modellnamnet som på Volvo-språk traditionellt innebär kombi, eller herrgårdsvagn, och står för det engelska ordet för mångsidighet, versatility. Ett

Läs mer här: Nya Volvo V40 – så blir den

kommentarer