Nya Volvo XC60 – tre snabba från provkörningen (med film)

By Mattias Rabe

Hej Erik, vi går direkt på sak – hur är nya XC60?
– Som en krympt XC90. Bättre än så går det inte att beskriva den. Båda byggs på samma SPA-plattform och har samma VEA-motorfamilj under huven, och det känns. Volvos nya 90-serie har en väldigt stark identitet som sitter i allt från styr- och bromskänsla till hur det låter när man slår på blinkersen. Samma identitet finns i XC60. Den som tycker om ”det nya Volvo” kommer att tycka om XC60 också.

Priserna

D4 AWD (190 hk)
Momentum 435 900 kr
Inscription 475 900 kr
R-Design 480 900 kr

D5 AWD (235 hk)
Momentum 465 900 kr
Inscription 505 900 kr
R-Design 510 900 kr

T5 AWD (254 hk)
Momentum 422 900 kr
Inscription 462 900 kr
R-Design 467 900 kr

T6 AWD (320 hk)
Momentum 491 900 kr
Inscription 531 900 kr
R-Design 536 900 kr

T8 TE (407 hk)
Momentum* Inget pris
Inscription** 658 900 kr
R-Design 636 900 kr

* Momentum lanseras senare.
** Aktivt chassi för 26 900 kronor ingår i T8 Twin Engine Inscription.

Kan du komma på några nackdelar så här på rak arm?
– Första intrycket är att XC60 är en väldigt tyst och bekväm bil. Här på den släta asfalten utanför Barcelona är det väldigt tyst inne i kupén, men så har provkörningsbilen också akustikrutorna som extrautrustning. De gör mycket till. Jag misstänker dock att XC60, precis som V90 CC, kommer att uppfattas som aningen för hårt avfjädrad för frostskadade vägar hemma i Sverige. Bilen jag kör har luftfjädring runt om, men jag tycker ändå att den går lite hårt över stora ojämnheter. Och bagageutrymmet är ju långt ifrån störst i klassen…

Ja, det har vi redan läst om. Vilken motor ska man ha?
– Det vågar jag inte svara på än. Jag har bara hunnit köra D5 AWD och T6 AWD. Båda är förstås starka så det räcker men kostar också en bra slant. 465 900 respektive

Läs mer här: Nya Volvo XC60 – tre snabba från provkörningen (med film)

kommentarer