Nya Zenvo TSR-S – mer dansk downforce

By Erik Inge

Bilen visas just nu på Genève-salongen.

Som namnet antyder är det väldigt mycket tävlingsbil över den nya modellen. Karossen är i kolfiber och även invändigt dominerar det gråsvarta lättviktsmaterialet – även om utvalda delar klätts i alcantara för att motverka reflektioner i vindrutan.
I sin naknaste form saknar TSR-S både stereo, satellitnavigation, luftkonditionering, elmanövrerade stolar och airbags.

Motorn, en V8 på 5,8 liter och med dubbel överladdning, går att ställa i tre olika lägen: det snälla läget Minimum som stryper motorn till 709 hästkrafter, högsta läget Maximum som släpper lös alla de 1 193 hästkrafterna (75 fler än TS1 GT) och så IQ som låter bilens avancerade traction control-system bestämma effekten efter grepp.
Till motorn sitter en sjuväxlad dubbelkopplingslåda som går att ställa i antingen gat- eller raceläge beroende på hur aggressivt man vill att växlarna ska flyga i.
0-100 kilo meter i timmen ska gå på 2,8 sekunder och toppfarten är begränsad till 325 kilometer i timmen.

Om vi ska prata utseende så känner vi igen TSR-S:s grunddesign från tidigare Zenvo-modeller. Men det finns också skillnader. Framför allt har Zenvo arbetat på aerodynamiken. Fram har bilen bland annat fått en ny frontsplitter, bak sitter en stor diffuser och över den sitter en helt nyutvecklad bakvinge. Vingen som Zenvo kallar Centripetal Wing fungerar som luftbroms vid inbromsningar men kan även, tack vare hydraulik, luta vid kurvtagning för bättre downforce.

Allt som allt genererar TSR-S tre gånger så mycket marktryck som TS1 GT, enligt Zenvo.

Vad det kommer kosta att lägga bilhandskarna på en Zenvo TSR-S är än så länge okänt – men billigt lär det inte bli. Zenvo siktar på att bygga fem bilar per år.

Läs mer här: Nya Zenvo TSR-S – mer dansk downforce

kommentarer