Nygammal form men ny hybridteknik hos Skoda Vision X

By Peter Klemensberger

Sedan tidigare har Skoda

CNG/bensin-motorn driver framhjulen medan en av elmotorerna (som ger maximalt 1 000 newtonmeter) driver bakhjulen och kan även framföra bilen helt på egen hand, dock blott i två kilometer. Systemet tillåter även drift med enbart förbränningsmotorn. Med andra ord erbjuds såväl fram-, bak- som fyrhjulsdrift.

Den andra elmotorn är monterad intill förbränningsmotorn och agerar start/hjälp-motor via en rem. Det hela är således att betrakta som ett mildhybridsystem som ger bilen en räckvidd på 65 mil, ett koldioxidutsläpp på 89 g/km och en acceleration 0-100 km/h på 9,3 sekunder samt en topphastighet på 200 km/h, enligt Skoda.

Någon kardantunnel finns inte på bilen och tankar för såväl gas som bensin samt batterier är placerade under golvet, baksätet och under bagageutrymmet.

Skodas elekrifiering startar 2019 men först ut blir inte ovan nämnda bil utan modellen Superb som kommer som laddhybrid. Klart är också att Skodas fabrik i Mladá Boleslav kommer att tillverka komponenter till alla koncernens laddhybridmodeller.

Mer om såväl det märkliga hybridsystemet, konceptet Vision X och Skodas framtid i stort kommer att presenteras under Genèvesalongen som öppnar nästa vecka.

Läs mer här: Nygammal form men ny hybridteknik hos Skoda Vision X

kommentarer