Oatly förlorade strid mot mjölkindustrin

Malmö/landskrona Det blev mjölkbranschen som tog hem segern i den inflammerade tvisten om havredrycksföretaget Oatlys reklamkampanj. Marknadsdomstolen slår fast att företaget gick över gränsen i argumenteringen för havredryck som ett bättre alternativ än mjölk.
– Men domen visar att det inte bara handlar om några enstaka formuleringar på förpackningar utan en stor industri som ogillar framväxten av nya växtbaserade livsmedel, säger Catharina Henriksson, presschef på Oatly som har produktion i Landskrona och huvudkontor i Malmö.

I kampanjen, som blev lite av Goliats kamp mot David, använde Oatly formuleringar där mjölk framstod som ett mindre hälsosamt alternativ än havredryck. Bland annat skrev man ”No milk, no badness” och ”Like milk but made for husmans”.
Marknadsdomstolens dom ger mjölkbranschen rätt vad gäller sex av de sju yrkanden som Oatly använt och som nu inte längre tillåts.
– Vi ville veta om Oatlys marknadsföring var förenlig med marknadsföringslagen och det känns bra att vi nu har fått besked om vad som gäller, säger Jonas Carlberg, LRF Mjölk i en kommentar.
– Det är klart att vi välkomnar att domstolen delar vår bedömning att den prövade marknadsföringen strider mot svensk lag. Svensk mjölk och svenska mjölkprodukter är nyttiga och en viktigt del i en balanserad och hållbar kost, säger

Läs mer här: Oatly förlorade strid mot mjölkindustrin

kommentarer