Opel Ampera-e kom 75 mil på en laddning

By Mattias Rabe

Elbilen Opel Ampera-e säljs redan i Norge, Tyskland, Nederländerna, Frankrike och Schweiz. Vi svenskar får den först under 2018.

Men man kan komma längre än så, betydligt längre än så faktiskt. Och det i riktig trafik. Två journalister från motorprogrammet Auto Mobil på tyska tevekanalen Vox bestämde sig för att köra med Ampera-e från Görlitz, den stad som ligger längst österut i Tyskland, via landsvägar till Aachen, den storstad som ligger längst västerut i Tyskland (och, för dig som är intresserad av historia, den storstad i Tyskland som de amerikanska trupperna först intog i slutet av andra världskriget).

Hur mycket…

De kom dock inte riktigt hela vägen. Efter 25 timmar och 30 minuters körning var batteriet tomt, då hade de kommit 754,9 kilometer, det vill säga 75,5 mil, sånär som på hundra meter. Kvar till Aachen hade de exakt två mil. Det är samma distans som de tvingades till i omvägar på grund av vägarbeten. Utan vägarbeten hade de alltså nått sitt mål.

… slipstreaming som tillämpades bakom följebilen förtäljer inte historien.

Imponerande, men det ska poängteras att körningen var allt annat än normalt. Vanligtvis låg hastigheten mellan 40 och 50 km/h. Och tiden… 25 timmar och 30 minuter är allt annat än vad den vanlig dödlig orkar med. Den 75,5 mil långa sträckan tar normalt drygt sju timmar, inklusive trafik och vägarbeten.

754,9 kilometer är långt, med en elbil… men så var körningen också utförd på ett vis som inte vem som helst orkar med.

Opel Ampera-e, som redan säljs i bland annat Norge och Tyskland, kommer till Sverige först nästa år. Den 4,16 meter långa (korta) bilen, som nyligen ”bara” fick fyra stjärnor i Euro NCAP:s säkerhetstest, har plats för fem passagerare och 381 liter bagage (1 274 liter om passagerarna i baksätet väljer

Läs mer här: Opel Ampera-e kom 75 mil på en laddning

kommentarer