Opel Crossland X – tre snabba från provkörningen

By Mattias Rabe

– Det kan tyckas onödigt eftersom Crossland X bara är knappt sju centimeter kortare än Mokka X, men det handlar ändå om lite olika bilar, trots att båda är suvar i B-segmentet. Där vill alla vara med sin bil, så Opel väljer två! Men medan Mokka X har förhöjd markfrigång och starkare motorer håller sig Crossland X på mattan, det vill säga asfalten. Och det gör den bra. Fin fjädring, bra riktningsstabilitet, hyfsade motorer, bra manuell växellåda, yxig automat och om du väljer skjutbart baksäte, som är tillval i ett paket för 6 900 kronor, så har du möjlighet till både bra benutrymme och större bagageutrymme. Dock kan du inte få det bästa av båda på samma gång.

PeO Kjellström bakom ratten i Opel Crossland X.

Vad blir det för motoralternativ då?
– Trecylindrigt till att börja med. 81, 110 och 130 hästkrafter finns att välja mellan. Har bara kört de två starkaste men det känns som att de räcker till. Framförallt är de, för att vara trecylindriga, väldigt tystlåtna av sig. Nästan så jag saknar det där härliga orret från trepipar. Men det är inte Opel som ska ta åt sig äran, det är PSA som bygger motorerna. Senare kommer även en gasdriven bil och det finns förstås dieselalternativ men ingen av dessa tas in till Sverige.

Uppfattat! Vad kostar härligheten?
– Crossland X kommer bara i Dynamic-utförande vilket betyder ganska välutrustad. Priserna börjar på 179 900 kronor för minsta med 81 hästkrafter och femväxlad manuell låda. Slutar på 201 900 kronor för 130 hästkrafter med sexväxlad manuell och samma pris för 110 hästkrafter men då med sexstegad automatlåda. Men som vanligt ingen regel utan undantag. 8 000 kronor i rabatt om du beställer bilen nu till kampanjpris. Kundleverans i augusti.

Nu låter vi PeO köra vidare så han även kan förbereda den

Läs mer här: Opel Crossland X – tre snabba från provkörningen

kommentarer