Opel Insignia GSi Sports Tourer – tre snabba från provkörningen

By Mattias Rabe

– Sitter i den dyraste men samtidigt långsammaste

Men hur är den?
– Den är snabb, men inte hypersnabb. Den åttaväxlade automatlådan växlar långsamt, det känns aldrig fort. Men den ligger bra på vägen med fyrhjulsdrift (Twinster), ställbara stötdämpare, ”aktiv” diffbroms bak med torque vectoring-teknik. Bilens inställningar är ställbara i tre olika lägen beroende på humöret. Styrningen kunde varit snabbare och mer kommunikativ, även i Sport-mode.

– Kostar mycket kan tyckas men det är mycket utrustning också. I stort sett allt inklusive 20-tumshjul och framsäten med massage och värme/kylning. Snygg är den också från start och jag tycker krominläggen i fronten gjort den ännu snyggare. Men lite trist att de inte ökat motoreffekten gentemot vanliga Insignia. Såväl diesel- som bensinmotorn återfinns i karosser utan GSi-emblem. Finns en förklaring till det men det får du läsa om i Teknikens Värld nummer 7/2018 om tre veckor.

Läs mer här: Opel Insignia GSi Sports Tourer – tre snabba från provkörningen

kommentarer