Peugeot Rifter officiell

By Peter Klemensberger

Med

Liksom Berlingo och Combo Life kommer Rifter i två längder: 440 och 475 centimeter med plats för fem eller sju åkande. Lastvolymen på den stora modellen är mellan 775 liter och 4 000 liter, enligt Peugeot.

Utvändigt skiljer sig Rifter från sina syskon genom svarta palstdetaljer på karossen samt en egen front som inte liknar personbilsmodellerna från Peugeot utan har mer släktskap med transportbilen Expert.

Även invändigt känner vi igen oss men här finns en egen ratt och mätarkluster och man benämner hela förarmiljön som Peugeot i-Cockpit. Noterbart är att vi på bilderna kan se en automatväxlad modell med vridreglage på mittkonsolen. Där syns även ett reglage för fyrhjulsdriften.

Även Rifter kommer med många moderna hjälpmedel som adaptiv farthållare, dödavinkelnvarnare och automatiskt helljusomkopplare men även med Advanced Grip Control och Hill Assist Descent Control.

Till skillnad från Citroën och Opel så presenterar Peugeot utbudet av motorer och växellådor liksom kombinationerna av dessa:

Bensin 1,2 liter
PureTech 110 hk S&S med en 5-stegad manuell växellåda.
PureTech 130 hk S&S med en 8-stegad automatisk växellåda (kommer 2019).

Diesel 1,5 liter
BlueHDi 130 hk S&S med en 6-stegad manuell växellåda eller en 8-stegad automatisk växellåda.
BlueHDi 100 hk med en 5-stegad manuell växellåda.
BlueHDi 75 hk med en 5-stegad manuell växellåda.
Skynket dras av Peugeot Rifter under Genèvesalongen och kommer till Sverige.

Bilarna ska tillverkas i spanska Vigo och portugisiska Mangualde.

Läs mer här: Peugeot Rifter officiell

kommentarer