Pininfarina blir lyxigt elbilsmärke
Italienska namnet Pininfarina är sedan 1930 kopplat till bildesign av såväl exklusiva Ferrari- och Maserati-modeller som mer vardagliga don som Volvo C70 och Peugeot 205 Cabriolet.
Sedan 2015 ägs den Turin-baserade designfirman av indiska Mahindra som nu låter namnet bli ett nytt bilmärke: Automobili Pininfarina. Märket ska konstruera och tillverka lyxiga och sportiga elbilar för en global marknad.
Till sin hjälp av arbetet med nya modeller ska man dra nytta av det som man samlar på med sin Formel E-satsning, där svenske Felix Rosenqvist är förare. Han blir dock inte ende svensk att bidra till märkets utveckling.
Operativ chef blir nämligen Per Svantesson, som tar med sig erfarenheter av arbete med Volvo Group och Nevs. Michael Perschke, som tidigare jobbat för Volkswagen och Audi i Indien, ska leda Automobili Pininfarina som helhet.
En första modell från det nya märket ska stå klar 2020 men även om marknaden sägs vara global så blir bilen ett ämne för få. Enligt koncernens styrelsemedlem Anand Mahindra rör det sig om en samlarbil som bara en handfull kunder kommer kunna äga.
Några tekniska specifikationer nämns inte i dagsläget men redan florerar spekulationer. Brittiska Autocar påstår att Mahindra/Automobili Pininfarina kommer att använda sig av teknik från kroatiska Rimac.
Arbetet med elbilar är redan på gång för Pininfarinas del, i alla fall när det kommer till form. I samarbete med kinesiska HK Motors (Hybrid Kinetic Group) har man presenterat en rad koncept som under den kommande bilsalongen i Peking ska följas upp av suven K350 ochn sedanen H500.
Även när det kommer till sport och el har Pininfarina presenterat saker förr – som koncept vill säga. På bilden ovan ses Pininfarina Cambiano som visades upp redan under Genèvesalongen 2012.
Läs mer här: Pininfarina blir lyxigt elbilsmärke