Porsche Panamera Sport Turismo – tre snabba från provkörningen

By Erik Andrén

Hej Erik, hur är Porsches första kombi?
– Det känns konstigt att säga att jag kör en Porsche med kombikaross, dieselmotor och fyrhjulsdrift, men så ser bilvärlden ut i dag. Att kalla Panamera Sport Turismo en riktig kombi är inte helt rätt, visst har den en mer utdragen taklinje än vanliga Panamera men den är verkligen inte rymlig som en riktig familjekombi. Bagageutrymmet sväljer 520– 1 390 liter bagage och det är inte så imponerande för en drygt fem meter lång bil.

Men den är väl mer praktisk än vanliga Panamera?
– Ja, och mer praktisk än många andra kombibilar för den delen. Baksätesryggarna kan fällas i tre delar och lämna ett helt platt lastgolv och luftfjädringen gör förstås att bilen inte sätter sig över baken när den lastas tungt. Kombiryggsäcken gör också att takhöjden blir några centimeter bättre i baksätet. Man kan få den med två eller tre säten bak men den som ska sitta på mittplatsen ska inte vara för stor och får vara beredd att grensla den breda mittkonsolen.

Ska man köpa en Panamera Sport Turismo?
– Det tycker jag att man kan göra om man har mycket pengar över och vill ha en bekväm och snabb långfärdsbil. I så fall ska man köpa 4S eller 4S Diesel. Man får förstås mer fart i Turbo eller Turbo S men 4S och 4S Diesel räcker mer än väl och är dyra nog. Panamera 4S Diesel Sport Turismo kostar från 1 230 000 kronor. Nu ska jag hoppa över till vanliga sedan-Panamera med nya hybriddrivlinan Turbo S E-Hybrid. Den har 680 hk och 850 Nm! Världens snabbaste hybridsedan, säger Porsche. De pratar inte lika mycket om hur miljövänlig den är…

Läs hela provkörningen av Porsche Panamera Sport Turismo i kommande nummer av Teknikens Värld.

Läs mer här: Porsche Panamera Sport Turismo – tre snabba från provkörningen

kommentarer