Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo kommer laddad med 680 hk

By Mattias Rabe

Prestandan blir därefter. Den över två ton tunga tysken gör 0-100 km/h på 3,4 sekunder vilket gör den snabbare än Panamera Turbo Sport Turismo som behöver 3,8 sekunder på sig utan Launch Control och 3,6 sekunder med. Även toppfarten är högre för Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo, 310 km/h vilket kan jämföras med Panamera Turbo Sport Turismos 306 km/h.
Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo är långt ifrån storebrors siffror – 0-100 km/h på 4,6 sekunder och 275 km/h i toppfart.

MISSA INTE: Provkörning av Porsche Panamera Sport Turismo

Enligt labila NEDC-körcykeln drar Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo 0,30 liter per mil vid blandad körning vilket motsvarar 69 gram koldioxid per kilometer. Modellen är därmed inte snål nog att klassas som supermiljöbil. Det är för övrigt inte heller Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo som drar 0,26 liter per mil och släpper ut 59 gram per kilometer.
Elförbrukningen uppges till 1,76 kWh per mil.

På tal om elförbrukning. Vill man låta vila de 680 hästkrafterna går det att köra på enbart el i max 140 km/h. Då klarar litiumjonbatterierna på 14,1 kWh uppemot fem mils körning. Därefter måste de laddas igen, gör man det via vägguttag eller snabbladdare tar det mellan 2 timmar och 24 minuter och sex timmar.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo innehåller som standard en hel del godbitar, exempelvis PDCC Sport (Porsche Dynamic Chassis Control Sport), PASM (Porsche Active Suspension Management) PTV Plus (Porsche Torque Vectoring Plus), PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake, Sport Chrono-paket, 21-tumsfälgar och mycket mer.

Modellen finns till försäljning i Sverige från och med nu. Ingångspriset är 1,88 miljoner kronor.

Läs mer här: Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo kommer laddad med 680 hk

kommentarer